Historie železnice
|
25. 7. 1875 byla jízdou slavnostního vlaku otevřena
choceňsko- broumovská dráha.
Roku 1882 byla založena společnost k vystavění podružné dráhy z Teplic do
Trutnova, ale trvalo ještě čtvrt století do jejího otevření. Do roku 1908 jezdily z
Teplic do Adršpachu omnibusy a povozy.
Doprava železnicí v roce 1882 byla na hlavních spojích časově téměř
shodná s dnešní, což nám dosvědčuje tabulka z knížky Aloise Götzla, Skalní
města Teplice a Adrsbach 1882:
|
Spojení železných dráh (r.1882)
| odjezd z Prahy |
7.35 |
|
|
| odjezd z Vídně |
6.24 |
Odjezd z Teplic |
9.45 |
| odjezd z Brna |
11.39 |
příjezd v Chocni |
11.58 |
| odjezd z Chocně |
15.13 |
příjezd v Brně |
15.46 |
| příjezd v Teplicích |
17.39 |
příjezd ve Vídni |
20.45 |
| |
příjezd v Praze |
19.30 |
Lokálka z Teplic n. M. do Poříčí u Trutnova
24. 9. 1908 byla slavnostně
otevřena trať z Teplic n. M. do Poříčí u Trutnova, s jejíž stavbou se začalo v
roce 1906. Půvabná lokálka s přezdívkou "Adršpaška", s krátkým tunelem hned v
první zatáčce, vinoucí se mnoha zákruty, stoupáními a spády, je ve své východní
části ideálním východiskem do obou skalních měst. Protáhlým obloukem u Janovic,
obcházejícím hřeben Závory připomíná trať smyčky velehorských drah. Jejím
vyvrcholením je průjezd ojedinělou tříetážovou křižovatkou v Poříčí u Trutnova.
Nejhezčí část trati je však přece jen v Dolním Adršpachu, s malebnou vyhlídkou
na skalní město.
|
|
Stavba dráhy - kronika Chvalče
2. února 1895 svolal poslanec Fr. Roser do Teplic schůzi k projednání stavby železnice
Teplice-Poříčí. Na pozvání jeli Hugo Hübner, Gustav Pfohl, Jindřich Dörner a Jos
Riedel. Do rozšířeného komité zvolen starosta Hübner. 17. února odbývalo komité
svou první schůzi v hostinci Bernarda Pfohla ve Chvalči. Tato byla navštívena jen
starostou z Broumova drem. Dinterem, drem. Klingerem, okresním předsedou a fabrikantem
Roscherem z Petříkovic. Ostatní členové nemohli se dostavit pro několik dní trvající
sněžnou bouři, neboť i pošta v těchto dnech nejezdila. Když z Chvalče přítomní
páni odjížděli, jeden z koní zapadl pod hostincem mimo sjízdnou dráhu do sněhu a
byl vyproštěn po odházení sněhu.
16. března 1899 usneslo se obecní zastupitelstvo složiti 8.000 zl. na kmenové
akcie projektované dráhy v tom případě, bude-li vedena přes obec. Jmenovaný směr
je již přes 20 let vyhlédnut a již několikráte byl vytyčen. Soukromé osoby upsaly
navýšení o 2.000 zl. a výbor se usnesl zapravit nové zaměření 500 zl. V červnu se
počalo s vytyčováním směru dráhy. 4. října 1906 byla konána poslední komisionelní
pochůzka trasy. Se stavbou bylo započato na různých místech v podzimku. 7. srpna 1908
jela lokomotiva na nové trati a přivážela štěrk. 24. září zahájen provoz na místní
dráze. Slavnostního otevření nebylo, přec nádraží bylo vyzdobeno prapory a věnci.
Osudné otevření jízdy dráhy - kronika Chvalče
Na otevření lpěl zvláštní osud. To se mělo
státi 18. srpna na den narození císaře, pak stanoveno na 15. září se slavnostním
obědem v hotelu "Eisenhammer" v Teplici. Pro technické potíže odloženo na 17.
září. Ani tu nedošlo toho dne k otevření. Diner (Oběd) vyšel naprázdno.
Mladočeský klub podal protest u min. železnic proti jednojazyčným nápisům a
poslanec Adámek podal návrh, aby zemským sněmem povolená subvence ve výši
600.000 K. byla tak dlouho odpírána až na dráze budou také české nápisy.
Ministerstvo železnic rozhodlo otevření až na další odložit. Koncesionáři od
počátku trvali na tom , aby nápisy byly jen v řeči německé. Ministerstvo
železnic nařídilo odstranění dvojjazyčných výstražných tabulek a stažení
jízdních lístků. Výstražné tabulky byly znovu nahrazeny plechovými v německém
textu a upevněny. V noci před otevřením provozu velká část těchto tabulek byla
českými dělníky stržena. V den otevření se udály dva nešťastné případy. Jedna
žena byla samo se pohybujícím vozem těžce zraněna a později zemřela a v lomu na
Zábraně byl těžce zraněn kameník. 15. listopadu byla zastavena jízda pošty z
Trutnova do Teplic, protože dráha převzala dopravu pošty s vozem. Slavnostně
vyzdobený poštovní vůz jel odpoledne o 1/2 4 hod. provázen dvěma jezdeckými
postiliony za zvuku poštovních trubek. Také nejstarší postilion žijící na
odpočinku Josef Tauchmann se dostavil a řídil jeden vůz. 38 let projížděl tuto
trať za každého počasí, v zimě v létě. Často poštovní vůz odolával zákeřnému
počasí a ve Chvalči nebo Horním Adršpachu zůstával stát a čekal až se na Zábraně
uvolní cesta. 26. a 27. dubna kolaudace dráhy.
|